Träna för skojs skull

Träning kan vara ett ångestladdat ord för många. Man kanske aldrig har tränat eller bara tränat sporadiskt genom livet eller haft ett långt avbrott och då känns det motigt att komma igång. Träning blir till ett måste och måsten gör vi mycket för att slippa. Men nu är det dags att vända på kakan och på den mentala inställningen! Istället för att tänka att du måste träna, tänk att du ska göra något skoj! Här kommer lite tips för hur du hittar just det som är skoj för dig!

Träning som inte känns som träning

Om traditionell träning såsom gym, cykling och löpning inte är för dig så är det dags att tänka lite utanför lådan. Vad kan du göra som är roligt, som utmanar dig och som får dig att svettas? Det finns säkert hur mycket som helst som du aldrig ens tänkt på att prova! Golf, badminton, frisbee, rockringar, studsmattor och allt mellan himmel och jord. Vad tyckte du var roligt när du var liten och varför slutade du med det? Något som verkligen är roligt för alla åldrar är till exempel padel! Padel kom smygandes för några år sedan och det finns en anledning till att det blivit så oerhört populärt. Det är helt enkelt roligt! Du får en rejäl träning utan att det känns som att du tränar.

Padel är en blandning av squash och tennis och man spelar i en glasbur. Redan där låter det otroligt roligt. Man spelar alltid dubbel och har ett nät mellan. Padel är ingen komplicerad sport utan lätt att lära sig och spelas med racket och boll. Som nybörjare är det en bra ide att införskaffa ett racket med så kallad stor sweetspot, vilket gör det lättare att komma igång. Glöm inte heller att skaffa lite roliga nya träningskläder och titta på snygga padelväskor till rätt pris så du får med dig allt när du ska iväg och ha roligt! När du blir lite mer avancerad så är det även bra att köpa händiga padelskor och bra padelbollar.

Motivation för att komma igång direkt

När du har bestämt dig vad för sorts skoj du vill prova på så är det dags att hitta rätt motivation och ett litet unikt förslag är att du alltid belönar dig själv i början. Tänk på det godaste du vet att äta och unna dig det efter varje pass i början. Det kommer ge dig en liten extra kick att fortsätta och när du väl kommit igång med din träning som inte känns som träning kommer kroppen sända signaler att den vill äta nyttigare och du kommer skippa belöningar mer och mer. Ett bra sätt för att komma igång så fort som möjligt. Och kom ihåg: tänk inte att du ska åka iväg och träna utan tänk att du ska åka iväg och göra något skoj!

Träna för ditt välbefinnande

Träning kan utföras många olika sätt, men en sak är säker, att träna resulterar alltid i ökat välbefinnande oavsett dagsform, i alla fall på lång sikt. Man kan såklart skada sig under ett träningspass, men om du tänker långsiktigt så är det ändå värt det eftersom träning leder till att du får bättre kondition, snyggare kropp och mår bättre.

Kom i form och må bra

Den som tränar gör det av många olika anledningar. En del av oss vill gå ner i vikt, andra vill bygga muskler eller bara få bättre kondition. Hur du än tränar och varför spelar egentligen inte så stor roll, det viktiga är att du förbättrar ditt välbefinnande. Om du är elitidrottare kanske mitt påstående inte riktigt rimmar med din uppfattning. Men, det kommer en tid i livet då man som kvinna bara vill dofta gott av Paco Rabanne och njuta av livet. Att ha lyckats med något till följd av sin träning kan ge samma känsla som parfymen, likväl som att uppnå välbefinnande.

Träna, stretcha och njut av god doft

Paco Rabanne är känt för sina, inte helt konventionella, kollektioner för kvinnor som vill känna sig sensuella och kanske lite provokativa. Att träna dagligen på olika sätt kan också vara sensuellt och framför allt leda till ett gott välbefinnande efter varje träningspass.

Det spelar ingen roll om du är elitidrottare eller vardagsmotionär, all träning är viktig för att må bra, inte minst psykiskt. Många av oss sitter i dagsläget alltför stilla framför våra datorer eller stirrar i timtal på smartphonen. Kanske är det dags att lyfta dig själv och träna på det sätt som passar dig bäst. Om du gillar att promenera i skogen så är det bra. Någon annan kanske gillar att jogga eller utöva någon mer speciell sport. Hur du än väljer att sporta så är det positivt för din kropp och ditt mående.

Ta tillfällen i akt och träna på det sätt som passar dig bäst, men glöm inte bort att stretcha före och efter träningspasset. Därefter kan det vara en god idé att nyttja Paco Rabanne efter en välbehövlig dusch. Njut av doften och må än bättre!

Träna för utseendet

Träning är något som för med sig många fördelar. Bland annat så förebygger träning olika sjukdomar. Man får även bättre kondition och mera muskler, vilket gör livet lättare. En annan sak som hör till träning är att man kan få en snyggare kropp.

Är det fel att träna för utseendet?

Många kanske tänker att träna är något man gör endast för att vara hälsosam. Och visst är det säkert så för många, men det finns även vissa vars huvudmål är att se bra ut. Hur ser då andra människor på detta? Jo, vissa tycker säkert att det låter egocentriskt, men vad spelar det egentligen för roll? Oavsett varför man tränar så för det med sig samma hälsosamma effekter. Och om någon nu vill träna endast för att se snygg ut så är det väl inget konstigt. Jag tror att många människor tränar av just den anledningen men håller det för sig själva då det kan låta självupptaget. Istället för att klanka ner på de som står för det de gör så kanske andra istället ska ta för sig lite mer.

Om träningen inte når hela vägen

Träning kan göra mycket för vår kropp men det finns saker som du kan behöva hjälp med från ett annat håll. På Akademikliniken erbjuds en mängd plastikoperationer såsom bröstförstoring, ansiktslyft, bukplastik och fettsugning. De har även olika behandlingar med injektioner såsom fillers och botox. Det finns alltså massor av valmöjligheter beroende på vad du är ute efter.

Vilken träning ger bäst resultat?

Vilken träning är det då du ska satsa på om vill du få en snygg kropp? Styrketräning är svaret. Med hjälp av vikter kan du bygga muskler som formar din kropp på ett snyggt sätt. Beroende på hur du vill ändra din kropp så kan du variera din träning. Om du exempelvis tycker att dina ben är för smala kan du fokusera på att träna underkroppen två till tre gånger i veckan. Det är även viktigt att äta tillräckligt när du tränar så att dina muskler får energi och kan växa. Styrketräning innebär inte bara att du behöver gå på gymmet och lyfta vikter. Du kan även gå på gruppass som exempelvis kan involvera vikter tillsammans med kondition. Det finns även pass såsom bodypump, vilket inte är riktigt lika effektivt som vanlig styrketräning, men som ändå kan ge dig bra resultat.

Löpning under pandemitider

Så länge det är fritt fram att röra sig utomhus, är löpning ett bra sätt att röra på sig och hålla sig i form. Eftersom man springer utomhus och kan göra det på egen hand, är det ett perfekt val i dessa osäkra pandemitider vi lever i. Löpning har visat sig stärka välmåendet på flera sätt.

Låt löpningen bli en del av vardagslivet

Under coronapandemin har många fått helt ändrade levnadsvanor. Många har till och med bytt arbete eller kanske fått en anledning att ändra livsval genom livet. Allt ont går att vända till något gott, och kanske kan man passa på att försöka arbeta med någonting nytt, kanske till och med sin stora passion – löpningen. Det finns flera onlineutbildningar för den som vill bli löparcoach eller utforska mer inom idrottsämnet. Ett annat sätt, för den som är en inbiten löpare, är att börja arbeta med det på heltid. Ett enkelt sätt är att börja blogga om löpning och erbjuda olika träningsprogram via en hemsida. Har man bra kunskap inom ämnet kommer många vara villiga att betala en slant för att få hjälp att komma igång. Att dra igång en webbsida eller marknadsföra en blogg kan kosta en del, om man vill satsa stort. Genom att ta ett smart företagslån hos qred.com/se/, även som egen företagare, kan man få det startkapital som behövs. Där slipper man nämligen både startavgift och dolda avgifter.

Målsättningar utan tävlingar

När inga tävlingar får arrangeras kan det för många löpare vara svårt att hitta motivation. Det finns många virtuella lopp, som kan laddas ned via appar på telefonen. Då får man åtminstone känslan av att delta i ett av de större loppen. Tiden registreras och man kan välja om man vill ha medalj och deltagartröja hemskickad. Så länge pandemin pågår, kan det även vara läge att satsa mer än vanligt på grundträning. Så länge man tillåts att vistas utomhus finns egentligen inga skäl att avstå löpning, så länge restriktionerna efterlevs. När löpartävlingar sedan tillåts kommer man ha en ordentlig mängd grundträning i benen, och kanske kan sätta rekorden man alltid velat sätta. Ofta har man för lite tid att lägga på grundträningen, så det gäller att passa på nu när det finns all tid till detta. Grundträningen må vara tråkig, men är vad som avgör hur bra man kan bli.

Annorlunda mål

För den som behöver lite annorlunda mål, då tävlingar ställs in på löpande band, kommer här några förslag. I slutändan ska man vara nöjd över att man trots allt som händer, ändå orkar hålla igång och röra på sig. Det är egentligen det viktiga. Men har man några små mål att fokusera på, går det lättare att bege sig ut när vädret är kallt och det är mycket regn. Här kommer några mål man kan bocka av, så länge de dagsaktuella pandemirestriktionerna efterföljs:

  • Att springa varje dag i 100 dagar.
  • Att bli snabbare på 3 km (leta upp en folktom löparbana)
  • Att bygga upp sin grundkondition, med många lugna löparpass.
  • Springa mellan två stora städer.
  • Att springa 100 km på en och samma dag.

Cykla säkert för att komma i form

Varje träningsform har sina fördelar och nackdelar men ett som är säkert är att det är nyttigt att vara aktiv. Det får fart på blodcirkulationen och humöret och gör kroppen starkare och friskare. Att cykla förenar nytta med nöje på ett smart sätt och är något som passar alla åldrar och konditionsnivåer.

Du hittar allt du behöver för både din och din cykels säkerhet hos Tooorch, inklusive lås, hjälmar, dubbdäck och lampor. Det finns inget mer frustrerande än att få sin cykel stulen och vem som helst kan trilla när de minst anar, för att inte tala om riskerna med att cykla när det är mörkt. Satsa alltid på bra allroundutrustning för att slippa stress och olyckor.

Varför cykla?

Cykeln är först och främst ett färdsätt och ger dig därför ett fantastiskt tillfälle till den vardagsmotion som alla fitnessexperter är överens om är så viktig. Cyklar du i så lite som tio minuter kan du bränna hela 100 kalorier om du tar i extra och genom att ta cykeln till och från jobbet varje dag och sedan slår ut det på ett år kan du se hur mycket motion du fått. Om det tar tio minuter att komma till jobbet innebär det 20 minuters cykling om dagen, vilket på fem arbetsdagar blir 100 minuter. Tar du bort semester, sjukdom eller uselt väder får du ungefär 40 arbetsveckor på ett år, och med det har du tränat hela 67 timmar!

Många fördelar

Cykling är nyttigt för både kropp och sinne och motverkar allt från stress och demens till olika sjukdomar. Du blir starkare och får bättre kondition och dessutom är det ett billigt färdsätt. Genom att cykla istället för att åka kommunalt utsätts du inte för smitta och har full kontroll över din egen tid.

Det är också viktigt att ha roligt och det finns många aktiviteter som cykling tillåter, till exempel att göra en utflykt eller ha en picknick med kompisarna. Få träningsformer har så många och varierade fördelar som cykling och satsar du på bra tillbehör får du en säker såväl som kul tillvaro.

Att leva med artros

Artros är den vanligaste formen av reumatiska sjukdomar. Ett tillstånd som många upplever som plågsamt och något som hindrar dem från att leva aktiva liv. Det är ett misstag, för i de flesta fall är just fysisk aktivitet det bästa sättet att lindra symptomen av artros. Det kan dock vara svårt att veta var du ska börja. Att bara vara still är inte någon bra idé, men att gå ut för hårt med någon form av träningsprogram är inte nödvändigtvis bra det heller.

Om du har artros i ditt knä kan du få hjälp av Joint Academy. De är ett vårdföretag som specialiserat sig på att ge individanpassad vård för artros via mobiltelefonen. Du får kontakt med en personlig fysioterapeut som skräddarsyr ett träningsprogram åt dig och kan svara på dina frågor. I den app du laddar ned, som finns för både Android och iOS, får du dessutom tillgång till personliga data, statistisk som på ett överskådligt sätt visar dina framsteg. Hela 85 % av Joint Academys användare upplever att deras problem med artros minskat sedan de började använda deras metod. Det är få vårdinsatser som har såpass bra resultat. Det mest positiva är förstås att det visar att det går att leva med artros och ha ett fullgott liv.

Så tränar du bort dina coronakilon

Coronapandemin har påverkat oss alla på olika sätt, både socialt, ekonomiskt, psykologiskt och fysiskt. Det är många som av stress eller hemmasittande har gått upp några kilon. Eller så fanns de extra kilona där redan innan. Då är det dags att ta tag i träningen och hälsan.

Coronakilon

För många har coronapandemin inneburit, och innebär fortfarande, mycket stress, inaktivitet och småätande. Ofta pratar man om att kilona smyger sig på, men under corona känns det knappt som om kilona har kommit smygande. Hela situationen har gjort att många gått upp flera kilon under kort tid. Om du redan haft övervikt, så har dessa coronakilon bara gjort det värre. Men det finns alltid hopp! Även om samhället inte gått tillbaka till det normala, så har vi börjat anpassa oss. Då är det dags att motionera och äta mer hälsosamt.

Träningen börjar idag

Dags att börja träna, men gör det på ett smart sätt så att du mår bra. Låt inte coronakilona bli ännu ett stressmoment i livet. För att träningen ska vara rolig och bekväm behöver du ett par sköna och snygga träningstights från Aim’n. Förutom att du rör dig lättare och bekvämare i ett par träningstights, så är det också mycket roligare att ta sig iväg om du har snygga träningskläder.

För att lyckas med träningen behöver du börja där du är. För vissa handlar det bara om att åter börja träna två-fyra gånger i veckan, för andra att börja träna på allvar. För att lyckas behöver du få in träningen i ditt liv, besluta dig för att promenera, gymma, jogga eller spela innebandy två gånger i veckan. Skriv in det i din kalender. Och håll det. Bäst är det om du kan bli ansvarig inför någon annan – bästa kompis, brorsan, mamma, farfar eller en tränare. Säg till personen att du behöver stöd och hjälp att träna två gånger i veckan, så kommer du igång.

Träning till vardags utanför gymmet

Under de senaste åren har det blivit allt mer populärt att träna på olika sätt. Men det är inte alltid så lätt att komma iväg på träning, och ibland har man helt enkelt inte råd att till exempel gå på gym. Här ger vi dig ett par tips på hur man kan lösa träningen till vardags.

När gymmet inte lockar

Även om man har ett gymkort kan det ibland vara så att man inte alls vill eller känner för att gå dit. Man kan känna sig trött eller slö, eller så är man stressad. Många går och tränar i alla fall, men inte alla. När gymmet inte alls känns lockande är det väldigt skönt att kunna träna på annat sätt.

Spara pengar på sin träning

När man tränar hemma kan man också spara en hel del pengar på träningen. Ett gymkort kostar ofta ett par hundra kronor i månaden och dessutom ska man kanske åka bil eller buss till gymmet. Om man redan har en lite skral ekonomi kan det vara guld värt att spara in träningskostnaden.

Hur kan man träna utanför gymmet?

Det finns flera sätt man kan träna på till vardags. Ett alternativ är att jogga eller promenera en bit varje dag. Man kan också använda sig av utegym som finns i många svenska städer och byar. Har man en egen trädgård kan man också träna där.

Det många glömmer är att trädgårdsarbete och städning också bränner kalorier. Det är ett utmärkt sätt att vardagsmotionera på och då får man dessutom en hel del gjort hemma.

Mål med träningen

Det är alltid klokt att sätta upp mål med sin träning. Även om man bara utövar vardagsmotion är det trots allt bra att ha en målsättning om hur långt eller hur ofta man ska gå ut och gå eller cykla en tur. Vill man gå ner i vikt kan man sätta en målvikt, vill man sänka sin puls kan en pulsmätare vara bra att ha. Ett bra mål kan också vara att gå ett visst antal steg varje dag. Det är bra vardagsmotion.

Fördelar med träning

Vi känner alla till att regelbunden träning är bra för kropp och hälsa. Inte minst är det bra att kombinera med en nyttig diet för att gå ner i vikt. Även om du råkar ha ohälsosamma vanor eller ett stillasittande jobb är det aldrig för sent att börja träna eller ändra dina träningsvanor. Börja långsamt för att hitta en träningsform som passar dig och ditt liv. Se dock upp för fallgropar och anpassa träningen efter den rekommenderade mängden för din ålder. Om du börjar träna kommer du att må bättre, förebygga sjukdomar och leva längre. Härnäst specificeras närmare vilka otroliga hälsofördelar träningen kan ha för dig.

8 fördelar med regelbunden träning

Att träna regelbundet har en rad fördelar och det är en dålig idé att sluta träna på grund av rådande coronapandemi. Därför är det lämpligt att skaffa en NIBE värmepump som kan reglera inomhustemperaturen för en optimal träningstemperatur. Regelbunden träning har nämligen åtta fördelar som du inte får missa:

  • Kontrollerar din vikt. Träning tillsammans med kosten spelar en avgörande roll för viktkontroll och förebyggande av fetma. Om du äter för mycket kalorier kan överskottet kompenseras genom de kalorier som förbrukas vid träning.
  • Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Kroppens blodcirkulation och syrehalter förbättras. Det hjälper även till att minska risken för höga kolesterolvärden, kranskärlssjukdom och hjärtattack. Ytterligare en förbättring är att blodtrycket och triglyceridnivåerna sänks.
  • Hjälper kroppen att hantera blodsocker och insulinnivåer. Träning ser till att kroppens blodsockernivåer och insulin fungerar bättre. Även din kropps hantering av diabetes förbättras.
  • Minskar ditt rökbegär. Abstinensbesvären och begären efter att röka igen minskas. Dessutom hjälper träningen till att begränsa viktuppgången när du slutat röka.
  • Lyfter upp ditt humör. Under ett träningspass släpper kroppen kemikalier som har en avslappnande effekt och lyfter upp humöret. På så vis hjälper träning till att både hantera stress och minska risken för depression.
  • Hjälper till att hålla hjärnan ung. En långsiktig fördel med träning är att hjärnan stimuleras och åldras långsammare. Kroppen frigör ämnen som förbättrar hjärnans struktur och funktion.
  • Stärker ben och muskler. På samma sätt som hjärnans åldrande kan bromsas, kan även den gradvisa förlust av muskelmassa och bentäthet som kommer med åldern bromsas.
  • Minskar risken för cancer. En av de största fördelarna med regelbunden träning är att risken för flera cancerformer minskas, däribland bröst-, livmoder- och lungcancer.

Budget för löparen

Den som vill syssla med löpning, men inte vill göra ett större hål i plånboken, kan komma långt med rätt planering. Som nybörjare på löpning räcker det med att skaffa ett par löparskor. De större sportbutikerna rear ut äldre modeller relativt ofta, och man kan passa på att köpa när rean är som störst. Ett par skor för 300 kronor, behöver knappast vara dåliga. I övrigt går vilka enkla shorts som helst bra att använda, och en enkel t-shirt. På nätet finner man även en hel del gratisprogram, och bra forum där medlemmar delar med sig av sina erfarenheter.

Att ta nästa steg

Efter den inledande nybörjarfasen, vill man säkert boosta sin löpning, och kanske investera i ett par bättre löpskor. Även dessa går att köpa på rea, då nya modeller ideligen ska ut på marknaden. Det är inte ovanligt att skor som kostar 1500 kr till 2000 kr, går att köpa för halva priset över nätet. Man bör även investera i ett par ordentliga löparshorts, vilka kommer sitta bättre på kroppen, samt en funktionströja, som inte drar åt sig svetten så mycket. Vill man gå ett steg ytterligare. Blir man så pass biten av löpning, att man vill satsa fullt ut, finns det mängder med utbildningar man kan gå. Den som vill göra sin passion till ett heltidsjobb, kan enkelt söka företagslån för enskild firma och börja utveckla en helt ny verksamhet. En sådan ansökan är kostnadsfri och ger åtminstone lite vyer för hur långt bort man vågar drömma.

Att tjäna pengar på sin passion

I slutänden kan det faktiskt bli så att ens hobby faktiskt alstrar mer pengar än vad den kostar. Många har startat egna träningsbloggar och kunnat tjäna en hel del pengar via reklam annonser. Även detta kan börja med ett så enkelt steg att man börjar med ett Instagramkonto, där man lägger ut bilder från sina löprundor.