Löpning under pandemitider

Så länge det är fritt fram att röra sig utomhus, är löpning ett bra sätt att röra på sig och hålla sig i form. Eftersom man springer utomhus och kan göra det på egen hand, är det ett perfekt val i dessa osäkra pandemitider vi lever i. Löpning har visat sig stärka välmåendet på flera sätt.

Låt löpningen bli en del av vardagslivet

Under coronapandemin har många fått helt ändrade levnadsvanor. Många har till och med bytt arbete eller kanske fått en anledning att ändra livsval genom livet. Allt ont går att vända till något gott, och kanske kan man passa på att försöka arbeta med någonting nytt, kanske till och med sin stora passion – löpningen. Det finns flera onlineutbildningar för den som vill bli löparcoach eller utforska mer inom idrottsämnet. Ett annat sätt, för den som är en inbiten löpare, är att börja arbeta med det på heltid. Ett enkelt sätt är att börja blogga om löpning och erbjuda olika träningsprogram via en hemsida. Har man bra kunskap inom ämnet kommer många vara villiga att betala en slant för att få hjälp att komma igång. Att dra igång en webbsida eller marknadsföra en blogg kan kosta en del, om man vill satsa stort. Genom att ta ett smart företagslån hos qred.com/se/, även som egen företagare, kan man få det startkapital som behövs. Där slipper man nämligen både startavgift och dolda avgifter.

Målsättningar utan tävlingar

När inga tävlingar får arrangeras kan det för många löpare vara svårt att hitta motivation. Det finns många virtuella lopp, som kan laddas ned via appar på telefonen. Då får man åtminstone känslan av att delta i ett av de större loppen. Tiden registreras och man kan välja om man vill ha medalj och deltagartröja hemskickad. Så länge pandemin pågår, kan det även vara läge att satsa mer än vanligt på grundträning. Så länge man tillåts att vistas utomhus finns egentligen inga skäl att avstå löpning, så länge restriktionerna efterlevs. När löpartävlingar sedan tillåts kommer man ha en ordentlig mängd grundträning i benen, och kanske kan sätta rekorden man alltid velat sätta. Ofta har man för lite tid att lägga på grundträningen, så det gäller att passa på nu när det finns all tid till detta. Grundträningen må vara tråkig, men är vad som avgör hur bra man kan bli.

Annorlunda mål

För den som behöver lite annorlunda mål, då tävlingar ställs in på löpande band, kommer här några förslag. I slutändan ska man vara nöjd över att man trots allt som händer, ändå orkar hålla igång och röra på sig. Det är egentligen det viktiga. Men har man några små mål att fokusera på, går det lättare att bege sig ut när vädret är kallt och det är mycket regn. Här kommer några mål man kan bocka av, så länge de dagsaktuella pandemirestriktionerna efterföljs:

  • Att springa varje dag i 100 dagar.
  • Att bli snabbare på 3 km (leta upp en folktom löparbana)
  • Att bygga upp sin grundkondition, med många lugna löparpass.
  • Springa mellan två stora städer.
  • Att springa 100 km på en och samma dag.

Cykla säkert för att komma i form

Varje träningsform har sina fördelar och nackdelar men ett som är säkert är att det är nyttigt att vara aktiv. Det får fart på blodcirkulationen och humöret och gör kroppen starkare och friskare. Att cykla förenar nytta med nöje på ett smart sätt och är något som passar alla åldrar och konditionsnivåer.

Du hittar allt du behöver för både din och din cykels säkerhet hos Tooorch, inklusive lås, hjälmar, dubbdäck och lampor. Det finns inget mer frustrerande än att få sin cykel stulen och vem som helst kan trilla när de minst anar, för att inte tala om riskerna med att cykla när det är mörkt. Satsa alltid på bra allroundutrustning för att slippa stress och olyckor.

Varför cykla?

Cykeln är först och främst ett färdsätt och ger dig därför ett fantastiskt tillfälle till den vardagsmotion som alla fitnessexperter är överens om är så viktig. Cyklar du i så lite som tio minuter kan du bränna hela 100 kalorier om du tar i extra och genom att ta cykeln till och från jobbet varje dag och sedan slår ut det på ett år kan du se hur mycket motion du fått. Om det tar tio minuter att komma till jobbet innebär det 20 minuters cykling om dagen, vilket på fem arbetsdagar blir 100 minuter. Tar du bort semester, sjukdom eller uselt väder får du ungefär 40 arbetsveckor på ett år, och med det har du tränat hela 67 timmar!

Många fördelar

Cykling är nyttigt för både kropp och sinne och motverkar allt från stress och demens till olika sjukdomar. Du blir starkare och får bättre kondition och dessutom är det ett billigt färdsätt. Genom att cykla istället för att åka kommunalt utsätts du inte för smitta och har full kontroll över din egen tid.

Det är också viktigt att ha roligt och det finns många aktiviteter som cykling tillåter, till exempel att göra en utflykt eller ha en picknick med kompisarna. Få träningsformer har så många och varierade fördelar som cykling och satsar du på bra tillbehör får du en säker såväl som kul tillvaro.

Att leva med artros

Artros är den vanligaste formen av reumatiska sjukdomar. Ett tillstånd som många upplever som plågsamt och något som hindrar dem från att leva aktiva liv. Det är ett misstag, för i de flesta fall är just fysisk aktivitet det bästa sättet att lindra symptomen av artros. Det kan dock vara svårt att veta var du ska börja. Att bara vara still är inte någon bra idé, men att gå ut för hårt med någon form av träningsprogram är inte nödvändigtvis bra det heller.

Om du har artros i ditt knä kan du få hjälp av Joint Academy. De är ett vårdföretag som specialiserat sig på att ge individanpassad vård för artros via mobiltelefonen. Du får kontakt med en personlig fysioterapeut som skräddarsyr ett träningsprogram åt dig och kan svara på dina frågor. I den app du laddar ned, som finns för både Android och iOS, får du dessutom tillgång till personliga data, statistisk som på ett överskådligt sätt visar dina framsteg. Hela 85 % av Joint Academys användare upplever att deras problem med artros minskat sedan de började använda deras metod. Det är få vårdinsatser som har såpass bra resultat. Det mest positiva är förstås att det visar att det går att leva med artros och ha ett fullgott liv.

Så tränar du bort dina coronakilon

Coronapandemin har påverkat oss alla på olika sätt, både socialt, ekonomiskt, psykologiskt och fysiskt. Det är många som av stress eller hemmasittande har gått upp några kilon. Eller så fanns de extra kilona där redan innan. Då är det dags att ta tag i träningen och hälsan.

Coronakilon

För många har coronapandemin inneburit, och innebär fortfarande, mycket stress, inaktivitet och småätande. Ofta pratar man om att kilona smyger sig på, men under corona känns det knappt som om kilona har kommit smygande. Hela situationen har gjort att många gått upp flera kilon under kort tid. Om du redan haft övervikt, så har dessa coronakilon bara gjort det värre. Men det finns alltid hopp! Även om samhället inte gått tillbaka till det normala, så har vi börjat anpassa oss. Då är det dags att motionera och äta mer hälsosamt.

Träningen börjar idag

Dags att börja träna, men gör det på ett smart sätt så att du mår bra. Låt inte coronakilona bli ännu ett stressmoment i livet. För att träningen ska vara rolig och bekväm behöver du ett par sköna och snygga träningstights från Aim’n. Förutom att du rör dig lättare och bekvämare i ett par träningstights, så är det också mycket roligare att ta sig iväg om du har snygga träningskläder.

För att lyckas med träningen behöver du börja där du är. För vissa handlar det bara om att åter börja träna två-fyra gånger i veckan, för andra att börja träna på allvar. För att lyckas behöver du få in träningen i ditt liv, besluta dig för att promenera, gymma, jogga eller spela innebandy två gånger i veckan. Skriv in det i din kalender. Och håll det. Bäst är det om du kan bli ansvarig inför någon annan – bästa kompis, brorsan, mamma, farfar eller en tränare. Säg till personen att du behöver stöd och hjälp att träna två gånger i veckan, så kommer du igång.

Träning till vardags utanför gymmet

Under de senaste åren har det blivit allt mer populärt att träna på olika sätt. Men det är inte alltid så lätt att komma iväg på träning, och ibland har man helt enkelt inte råd att till exempel gå på gym. Här ger vi dig ett par tips på hur man kan lösa träningen till vardags.

När gymmet inte lockar

Även om man har ett gymkort kan det ibland vara så att man inte alls vill eller känner för att gå dit. Man kan känna sig trött eller slö, eller så är man stressad. Många går och tränar i alla fall, men inte alla. När gymmet inte alls känns lockande är det väldigt skönt att kunna träna på annat sätt.

Spara pengar på sin träning

När man tränar hemma kan man också spara en hel del pengar på träningen. Ett gymkort kostar ofta ett par hundra kronor i månaden och dessutom ska man kanske åka bil eller buss till gymmet. Om man redan har en lite skral ekonomi kan det vara guld värt att spara in träningskostnaden.

Hur kan man träna utanför gymmet?

Det finns flera sätt man kan träna på till vardags. Ett alternativ är att jogga eller promenera en bit varje dag. Man kan också använda sig av utegym som finns i många svenska städer och byar. Har man en egen trädgård kan man också träna där.

Det många glömmer är att trädgårdsarbete och städning också bränner kalorier. Det är ett utmärkt sätt att vardagsmotionera på och då får man dessutom en hel del gjort hemma.

Mål med träningen

Det är alltid klokt att sätta upp mål med sin träning. Även om man bara utövar vardagsmotion är det trots allt bra att ha en målsättning om hur långt eller hur ofta man ska gå ut och gå eller cykla en tur. Vill man gå ner i vikt kan man sätta en målvikt, vill man sänka sin puls kan en pulsmätare vara bra att ha. Ett bra mål kan också vara att gå ett visst antal steg varje dag. Det är bra vardagsmotion.

Fördelar med träning

Vi känner alla till att regelbunden träning är bra för kropp och hälsa. Inte minst är det bra att kombinera med en nyttig diet för att gå ner i vikt. Även om du råkar ha ohälsosamma vanor eller ett stillasittande jobb är det aldrig för sent att börja träna eller ändra dina träningsvanor. Börja långsamt för att hitta en träningsform som passar dig och ditt liv. Se dock upp för fallgropar och anpassa träningen efter den rekommenderade mängden för din ålder. Om du börjar träna kommer du att må bättre, förebygga sjukdomar och leva längre. Härnäst specificeras närmare vilka otroliga hälsofördelar träningen kan ha för dig.

8 fördelar med regelbunden träning

Att träna regelbundet har en rad fördelar och det är en dålig idé att sluta träna på grund av rådande coronapandemi. Därför är det lämpligt att skaffa en NIBE värmepump som kan reglera inomhustemperaturen för en optimal träningstemperatur. Regelbunden träning har nämligen åtta fördelar som du inte får missa:

  • Kontrollerar din vikt. Träning tillsammans med kosten spelar en avgörande roll för viktkontroll och förebyggande av fetma. Om du äter för mycket kalorier kan överskottet kompenseras genom de kalorier som förbrukas vid träning.
  • Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Kroppens blodcirkulation och syrehalter förbättras. Det hjälper även till att minska risken för höga kolesterolvärden, kranskärlssjukdom och hjärtattack. Ytterligare en förbättring är att blodtrycket och triglyceridnivåerna sänks.
  • Hjälper kroppen att hantera blodsocker och insulinnivåer. Träning ser till att kroppens blodsockernivåer och insulin fungerar bättre. Även din kropps hantering av diabetes förbättras.
  • Minskar ditt rökbegär. Abstinensbesvären och begären efter att röka igen minskas. Dessutom hjälper träningen till att begränsa viktuppgången när du slutat röka.
  • Lyfter upp ditt humör. Under ett träningspass släpper kroppen kemikalier som har en avslappnande effekt och lyfter upp humöret. På så vis hjälper träning till att både hantera stress och minska risken för depression.
  • Hjälper till att hålla hjärnan ung. En långsiktig fördel med träning är att hjärnan stimuleras och åldras långsammare. Kroppen frigör ämnen som förbättrar hjärnans struktur och funktion.
  • Stärker ben och muskler. På samma sätt som hjärnans åldrande kan bromsas, kan även den gradvisa förlust av muskelmassa och bentäthet som kommer med åldern bromsas.
  • Minskar risken för cancer. En av de största fördelarna med regelbunden träning är att risken för flera cancerformer minskas, däribland bröst-, livmoder- och lungcancer.

Budget för löparen

Den som vill syssla med löpning, men inte vill göra ett större hål i plånboken, kan komma långt med rätt planering. Som nybörjare på löpning räcker det med att skaffa ett par löparskor. De större sportbutikerna rear ut äldre modeller relativt ofta, och man kan passa på att köpa när rean är som störst. Ett par skor för 300 kronor, behöver knappast vara dåliga. I övrigt går vilka enkla shorts som helst bra att använda, och en enkel t-shirt. På nätet finner man även en hel del gratisprogram, och bra forum där medlemmar delar med sig av sina erfarenheter.

Att ta nästa steg

Efter den inledande nybörjarfasen, vill man säkert boosta sin löpning, och kanske investera i ett par bättre löpskor. Även dessa går att köpa på rea, då nya modeller ideligen ska ut på marknaden. Det är inte ovanligt att skor som kostar 1500 kr till 2000 kr, går att köpa för halva priset över nätet. Man bör även investera i ett par ordentliga löparshorts, vilka kommer sitta bättre på kroppen, samt en funktionströja, som inte drar åt sig svetten så mycket. Vill man gå ett steg ytterligare. Blir man så pass biten av löpning, att man vill satsa fullt ut, finns det mängder med utbildningar man kan gå. Den som vill göra sin passion till ett heltidsjobb, kan enkelt söka företagslån för enskild firma och börja utveckla en helt ny verksamhet. En sådan ansökan är kostnadsfri och ger åtminstone lite vyer för hur långt bort man vågar drömma.

Att tjäna pengar på sin passion

I slutänden kan det faktiskt bli så att ens hobby faktiskt alstrar mer pengar än vad den kostar. Många har startat egna träningsbloggar och kunnat tjäna en hel del pengar via reklam annonser. Även detta kan börja med ett så enkelt steg att man börjar med ett Instagramkonto, där man lägger ut bilder från sina löprundor.

Så kommer du äntligen igång med träningen på allvar

Är du trött och less på att aldrig riktigt komma i form? Att du börjar, men efter ett tag så sitter du ändå i soffan med surfplattan i handen och tv´n på? Du är så less på dig själv, att du aldrig blir ditt bästa fysiska jag.

Börja träna på riktigt

Det finns personer som talar om träningen som en drog. Något som de bara måste göra. Många av oss känner att det nästan är tvärtom: jobbigt, tar tid, kostar pengar och så uteblir resultatet. I alla fall nog snabbt och som vi har tänkt oss det. Helst vill vi äta sallad en dag, jogga fem kilometer och sedan se vågen visa minst ett kilo mindre. Många gånger tar vi oss an vikten och träningen på fel sätt. Istället för att du utgår från vad som fungerar för dig, så gör du som du tror att du ska göra: köper gymkort och äter mindre gott. För att börja träna på allvar måste du hitta sättet som fungerar för dig. Tänk igenom olika alternativ och utgå från din personlighet och livssituation.

Träna hemma

Passar det dig bättre att träna hemma? Att slippa gå till gymmet. Istället ställer du dig på crosstrainer och tränar samtidigt som du ser ett intressant program på tv´n eller följer en tv-serie på surfplattan. För att gå ner i vikt och får att kroppen ska hålla är det också viktigt att bygga muskler. Men du behöver inte gå till gymmet. Köp en bänkpress från Gorillas Sports och bygg upp kroppen hemma. Att träna hemma passar dig som personlighetsmässigt föredrar att träna ensam, men också dig som vill spara tid eller helt enkelt inte har möjlighet att komma iväg. Som när du har små barn.

Träna med mål

För många är det lättare att börja träna om de har ett mål. Du har anmält dig till Vasaloppet, Göteborgsvarvet eller ska fixa klassikern tillsammans med bästa kompisen eller kusinen. Trivs du med utmaningar? Går du igång på lopp och att lyckas genomföra mål? Du behöver inte ens vara tävlingsmänniska för att ett lopp ska hjälpa dig framåt. Hur många tjejer tar sig inte runt Tjejmilen år efter år bara för att det är så roligt. Vissa älskar att tävla och förbättrar sitt resultat varje år, andra njuter bara av utmaningen.

Maten

Du är nästan omöjligt att träna sig smal. Enligt forskning påverkar mat 80 procent och träning 20 procent när du ska gå ner i vikt. Skippa läsk och kakor, ät mindre portioner och drick mer vatten. Så kommer kilona minska.

En ny livstil

Precis som att kärlek inte har någon ålder, har inte heller träning och förändringar som rör vår kropp och hälsa det. För oss är det aldrig för sent att börja satsa på välbefinnande, styrka och bättre livsförhållanden.

Du är det viktigaste du har

Allt börjar med att älska och respektera sig själv. Om vi är ärliga med hur vi har det och funderar vidare på vad som är bra eller dåligt, behöver förändras eller behållas kan vi få många svar som vägledning. Innerst inne vet vi att vi behöver kämpa för att må bra, och vi behöver ha det lite kämpigt för att senare kunna njuta av resultatet. Förändringar tar tid, likaså att skapa nya och sunda vanor. För att komma en bit på vägen kan vi föra en “livsstils dagbok” under en månad där vi mäter komponenter som:

  • Vad vi äter (och inte)
  • Om vi tränar, hur mycket och vad
  • Hur stressigt livet känns, har vi ett tungt arbete, knepiga relationer, en bra social omgivning
  • Hinner vi återhämta oss?

Alla dessa frågor som rör balansgången med mat, träning, alkohol, rökning, stress o.s.v. kommer vägleda oss vidare till vad vi ska börja och sluta med, och likaså vad vi ska fortsätta med. För att få en ny livsstil och vanor behöver vi göra en förändring från grunden och ha tålamod.

Mycket sker med dig och din kropp när du börjar träna och gör det till en del av din livsstil. Efter ett tag blir det en naturlig del av ditt liv, precis som att du äter, sover och lever. Du blir bättre på att prioritera och hitta form och struktur för att lyckas träna åtminstone 2-3 gånger i veckan. Du blir också bättre på att lära känna din kropp och kan lyssna på vad den behöver för att må bra. Ett nytt sätt att leva börjar och för varje sak du gör, blir du en bättre version av dig själv.

Zumba

Att sakna taktkänsla kan vara det som gör att fler inte vågar börja dansa. Vilken tur att zumba då är så varierat och varken kan ses som ren träning eller dans. Det är helt enkelt en bra kombination för både kroppen och själen.

Ge inte upp

Det viktigaste med gruppträningar såsom zumba är att inte skämmas för sin stelhet, obefintliga taktkänsla eller otränade sociala förmåga. Under ett zumbapass kan allt hända och passet varieras med både lugna och temporika låtar. Det är flera repetitioner av varje moment och går snabbt att lära sig. Många som efter första försöket tänkt att zumba inte är något att satsa på får zumba som favoritaktivitet efter ett par gånger. Det krävs ingen särskild kondition eftersom vi själva kan variera intensiteten i rörelserna. Till en början är det bra att ta det lugnt men efter ett tag kan tempot ökas. Med zumba tränar du hela kroppen och stärker den. Träningen ger viktminskning, motverkar benskörhet och ger oss bättre hållning och rörlighet.

Det har visat sig att vi behöver ha sociala aktiviteter som ger oss glädje för att må bra. Med utgång ifrån olika

gruppträningar såsom zumba gör vi något väldigt bra för vår mentala hälsa. Även bland folk ska vi försöka att vara oss själva, och ha mantrat “dansa som när ingen ser” som mindset och satsa järnet. En viktig aspekt är att tänka på att folk som tränar zumba har fullt fokus på instruktören och sig själv, det är inte många som bryr sig om hur andra gör. De som går dit är där för att ha kul och må bra, precis som du.

Våra träningsmål kan se olika ut men den gemensamma nämnaren är fysiskt och psykiskt välbefinnande. Att ha varje träning och träningssalen som en frizon från världsliga problem och bara fokusera på där och då är något som definitivt går att göra med zumba. Detta ger oss en stunds mental vila och efteråt har de flesta fått en endorfinkick som håller humöret uppe lång tid efter passets slut. Det är bra att öva sig på att en stund varje dag endast fokusera på vad vi gör under träningen, hur det får oss att må och känna. Vi människor behöver faktiskt ta en paus från allt runt omkring ibland för att orka vidare.