Att sälja guld för att få mer pengar till gymträning

Om man vill börja träna på gym är det en bra investering för både kropp och välmående men kan kosta en del. Satsar man hårt på träning kanske man även vill unna sig fina träningskläder, skor och utrustning att ha hemma som man kan kombinera med gymmet. Det finns många sätt att få ihop lite mer pengar till gymkortet eller annat man behöver, och ett smart sätt är att sälja guld som man har liggandes hemma!

Mer pengar till gymträning när man säljer guld

När man ska satsa ordentligt på gymträning är det alltid klokt att välja ett gym som har kunnig personal och säkra, bra lokaler. Det kan vara värt att betala lite extra för ett gym av kvalitet med en hög service och tillgång till bra maskiner. Om man inser att det kommer kosta en del och man behöver mer pengar, är det perfekt att sälja guld som man har liggandes hemma och kanske inte längre använder! Att sälja guld är mycket enkelt genom ett tryggt och seriöst företag online där man först beställer hem ett säkert förslutningsbart brev där man sedan lägger i guld, smycken, diamanter och tandguld. Värderingen går snabbt när man vill sälja sitt guld och annat värdefullt som smycken med ädelstenar, samt att man har pengarna på kontot inom 24 timmar. Då får man råd att köpa sig ett gymkort på ett lite finare gym, köpa de där snygga gymkläderna och kanske mer man behöver till träningen.

Fördelen med gymträning och sälja guld

Bestämmer man sig för att börja träna på gymmet innebär det en positiv förändring ur hälsosynpunkt och en friskare kropp. Att träna på gym innebär mycket muskelträning och forskning visar att styrketräning förlänger livet och minskar sjukdomar så därför är det riktigt hälsosamt att börja gå och träna. Genom att sälja det guld eller de smycken med ädla stenar man har hemma, kan man få ihop en riktigt bra slant för att ha råd med att investera seriöst i en sundare livsstil med gymträning. Vill man kombinera gymmet med ett eget hemmagym när gymmet är stängt, kan man genom att sälja guld kanske även få pengar över till ett fint hemmagym. När man vill sälja guld eller andra värdefulla smycken med ädelstenar, kan man enkelt online se uppdaterade guldpriser. Då kan man även med enkla sökfilter välja karat och vikt för att se vad man kan komma att få i pengar.

Träningsråd för kvinnor

Majoriteten av råd och rekommendationer för träning har baserats på studier av män. Men i och med att kvinnor är mer aktiva i motionssport, elitidrott och träning har tiderna ändrats. Allt fler framgångsrika kvinnliga elitidrottare har bidragit till att även höja intresset för att förbättra kvinnlig träning. Dagens nya forskning visar att kvinnor kan optimera träningen samt även undvika idrottsskador och hälsorisker som drabbar just kvinnor. Kunskap om anatomi samt kvinnlig fysiologi börjar komma mer i fokus och syftet är som sagt att minska skaderisker samt höja prestationsförmågan. Denna nya forskning kommer att hjälpa kvinnliga motionärer eller idrottare att få goda resultat i sin träning men med minskad risk för skador.

Kvinnors fysiologi

I grund och botten tillgodogör sig kvinnor och män träning på liknande sätt trots de fysiologiska skillnaderna. Det är därför som rekommendationer för träning i mångt och mycket är desamma oavsett om det rör sig om en man eller kvinna. Men det finns vissa fysiologiska skillnader som kommer att påverka en kvinnas träning och prestation. Den största skillnaden är hur kvinnor påverkas av de könshormoner som reglerar deras menstruation men även effekter från p-piller. Tiden före ägglossning och tiden efter ägglossning har stor effekt. Det östrogena hormonet som dominerar de första 14 dagarna av menstruationscykeln har en uppbyggande, nästan anabol, effekt medan de resterande 14 dagarna domineras av progesteron som ger en motsatt effekt. Dessa två olika hormoner inverkar därför på kvinnors träningseffekt.

Träningens goda effekter

De flesta kvinnor tränar aktivt eftersom det får dem att må bra och en god effekt från träning är en starkare och snyggare kropp. Kvinnor bör i första hand träna för att det är roligt och för att stärka sin hälsa, kropp och psyke. För många kvinnor kan dock missnöje med sin kropp, framförallt brösten, orsaka problem såsom dåligt självförtroende eller i värsta fall depressioner. Kvinnor kan idag förbättra sitt utseende med exempelvis en bröstförstoring eller rekonstruktion. För att få det resultat du önskar är Motiva Sverige bästa valet. Motiva Implants ger skräddarsydda resultat med ett mjukt utseende och mindre ärr. Motiva kan genom sitt samarbete med världsledande experter inom rekonstruktiv samt estetisk bröstkirurgi erbjuda ett vackert och hälsosamt resultat. Exempelvis Motivas “SmoothSilk” som har en speciell utformning för att vara biokompatibel med din kropp.

Träning och benhälsa

De allra flesta har säkert hört talas om elitidrottare som genom stenhård träning inte längre får sin menstruation. Kvinnor som drabbas av bortfall av menstruation (i samband med östrogenbrist) leder för det mesta till benförlust. Det innebär att kvinnor kommer att få en låg benmassa, vilket kan öka risken för stressfrakturer samt skelettskador. Ytterligare problem är att detta vanligtvis förlänger tiden för rehabilitering. Ett annan allvarlig konsekvens är att dessa sänkta nivåer av benmassa inte kommer att kompenseras fullt ut senare i livet även om menstruationen normaliserats och energiintaget förbättrats.

Maximal benhälsa

För att bibehålla din benhälsa är det rekommenderat att se till att du har en regelbunden menstruation samt normal nivå av östrogen. Även löpning och hopp från unga år (till slutet av puberteten) är viktigt för att kunna bygga upp ett starkt skelett. Det är också rekommenderat att kosten är rik på D-vitamin och kalcium samt att energitillförseln är tillräcklig. Om du tränar mycket hårt och upptäcker problem med din menstruation bör du kontakta din läkare.

Lär dig spela padel

Få är väl de som undgått årets trendsport padel. Känner du dig sugen på att prova? Då berättar vi här exakt vad du behöver och om vad padel egentligen är.

Utrustning till padel

För att börja spela padel behöver du viss utrusning. Allt du kan tänkas behöva hittar du enkelt hos Rocket Padel, en butik som har allt inom padel. För att kunna spela padel behöver du först och främst ett så kallat padelrack. Ett sådant ser inte riktigt ut som ett tennis- eller badmintonrack. Istället för strängar består slagytan av en perforerad yta i kompositmaterial. Är du nybörjare kan du börja med ett lite billigare rack för att sedan uppgradera till ett dyrare om sporten faller dig i smaken. Du behöver också ha bra skor på fötterna när du spelar. Ett par padelskor som är avsedda för underlaget är att föredra. Sådana i flera olika modeller hittar du hos Rocket Padel.

Du behöver egentligen inte köpa några speciella kläder när du ska börja spela padel. Det räcker med en vanlig t-shirt och shorts. Det finns dock kläder som är speciellt avsedda för padelspel och kan vara kul att investera i om du fattar tycke för sporten.

Hur spelar man padel?

Anledningen till att padel har blivit så populärt är nog för att det är en rolig träningsform och dessutom enkelt att lära sig reglerna. Banan man spelar på mäter 20 gånger10 meter och är omgiven av galler eller glasväggar på sidorna. Studsar bollen i glasväggen anses den vara ute. Poängräkningen är precis likadan som den i tennis, något som gör att det är lätt att ta till sig den. I övrigt har man hela två servar på sig när man servar. Det är också tillåtet att slå bollen i den egna väggen för att få över bollen på motståndarens sida. När du servar ska du göra det med ett underhandsslag. Serven behöver då studsa i motspelarens ruta för att räknas. Kort sagt, det är enkelt att lära sig reglerna i padel och börjar du bara spela kommer du snart att förstå hur det fungerar.

Träna för skojs skull

Träning kan vara ett ångestladdat ord för många. Man kanske aldrig har tränat eller bara tränat sporadiskt genom livet eller haft ett långt avbrott och då känns det motigt att komma igång. Träning blir till ett måste och måsten gör vi mycket för att slippa. Men nu är det dags att vända på kakan och på den mentala inställningen! Istället för att tänka att du måste träna, tänk att du ska göra något skoj! Här kommer lite tips för hur du hittar just det som är skoj för dig!

Träning som inte känns som träning

Om traditionell träning såsom gym, cykling och löpning inte är för dig så är det dags att tänka lite utanför lådan. Vad kan du göra som är roligt, som utmanar dig och som får dig att svettas? Det finns säkert hur mycket som helst som du aldrig ens tänkt på att prova! Golf, badminton, frisbee, rockringar, studsmattor och allt mellan himmel och jord. Vad tyckte du var roligt när du var liten och varför slutade du med det? Något som verkligen är roligt för alla åldrar är till exempel padel! Padel kom smygandes för några år sedan och det finns en anledning till att det blivit så oerhört populärt. Det är helt enkelt roligt! Du får en rejäl träning utan att det känns som att du tränar.

Padel är en blandning av squash och tennis och man spelar i en glasbur. Redan där låter det otroligt roligt. Man spelar alltid dubbel och har ett nät mellan. Padel är ingen komplicerad sport utan lätt att lära sig och spelas med racket och boll. Som nybörjare är det en bra ide att införskaffa ett racket med så kallad stor sweetspot, vilket gör det lättare att komma igång. Glöm inte heller att skaffa lite roliga nya träningskläder och titta på snygga padelväskor till rätt pris så du får med dig allt när du ska iväg och ha roligt! När du blir lite mer avancerad så är det även bra att köpa händiga padelskor och bra padelbollar.

Motivation för att komma igång direkt

När du har bestämt dig vad för sorts skoj du vill prova på så är det dags att hitta rätt motivation och ett litet unikt förslag är att du alltid belönar dig själv i början. Tänk på det godaste du vet att äta och unna dig det efter varje pass i början. Det kommer ge dig en liten extra kick att fortsätta och när du väl kommit igång med din träning som inte känns som träning kommer kroppen sända signaler att den vill äta nyttigare och du kommer skippa belöningar mer och mer. Ett bra sätt för att komma igång så fort som möjligt. Och kom ihåg: tänk inte att du ska åka iväg och träna utan tänk att du ska åka iväg och göra något skoj!

Träna för ditt välbefinnande

Träning kan utföras många olika sätt, men en sak är säker, att träna resulterar alltid i ökat välbefinnande oavsett dagsform, i alla fall på lång sikt. Man kan såklart skada sig under ett träningspass, men om du tänker långsiktigt så är det ändå värt det eftersom träning leder till att du får bättre kondition, snyggare kropp och mår bättre.

Kom i form och må bra

Den som tränar gör det av många olika anledningar. En del av oss vill gå ner i vikt, andra vill bygga muskler eller bara få bättre kondition. Hur du än tränar och varför spelar egentligen inte så stor roll, det viktiga är att du förbättrar ditt välbefinnande. Om du är elitidrottare kanske mitt påstående inte riktigt rimmar med din uppfattning. Men, det kommer en tid i livet då man som kvinna bara vill dofta gott av Paco Rabanne och njuta av livet. Att ha lyckats med något till följd av sin träning kan ge samma känsla som parfymen, likväl som att uppnå välbefinnande.

Träna, stretcha och njut av god doft

Paco Rabanne är känt för sina, inte helt konventionella, kollektioner för kvinnor som vill känna sig sensuella och kanske lite provokativa. Att träna dagligen på olika sätt kan också vara sensuellt och framför allt leda till ett gott välbefinnande efter varje träningspass.

Det spelar ingen roll om du är elitidrottare eller vardagsmotionär, all träning är viktig för att må bra, inte minst psykiskt. Många av oss sitter i dagsläget alltför stilla framför våra datorer eller stirrar i timtal på smartphonen. Kanske är det dags att lyfta dig själv och träna på det sätt som passar dig bäst. Om du gillar att promenera i skogen så är det bra. Någon annan kanske gillar att jogga eller utöva någon mer speciell sport. Hur du än väljer att sporta så är det positivt för din kropp och ditt mående.

Ta tillfällen i akt och träna på det sätt som passar dig bäst, men glöm inte bort att stretcha före och efter träningspasset. Därefter kan det vara en god idé att nyttja Paco Rabanne efter en välbehövlig dusch. Njut av doften och må än bättre!

Träna för utseendet

Träning är något som för med sig många fördelar. Bland annat så förebygger träning olika sjukdomar. Man får även bättre kondition och mera muskler, vilket gör livet lättare. En annan sak som hör till träning är att man kan få en snyggare kropp.

Är det fel att träna för utseendet?

Många kanske tänker att träna är något man gör endast för att vara hälsosam. Och visst är det säkert så för många, men det finns även vissa vars huvudmål är att se bra ut. Hur ser då andra människor på detta? Jo, vissa tycker säkert att det låter egocentriskt, men vad spelar det egentligen för roll? Oavsett varför man tränar så för det med sig samma hälsosamma effekter. Och om någon nu vill träna endast för att se snygg ut så är det väl inget konstigt. Jag tror att många människor tränar av just den anledningen men håller det för sig själva då det kan låta självupptaget. Istället för att klanka ner på de som står för det de gör så kanske andra istället ska ta för sig lite mer.

Om träningen inte når hela vägen

Träning kan göra mycket för vår kropp men det finns saker som du kan behöva hjälp med från ett annat håll. På Akademikliniken erbjuds en mängd plastikoperationer såsom bröstförstoring, ansiktslyft, bukplastik och fettsugning. De har även olika behandlingar med injektioner såsom fillers och botox. Det finns alltså massor av valmöjligheter beroende på vad du är ute efter.

Vilken träning ger bäst resultat?

Vilken träning är det då du ska satsa på om vill du få en snygg kropp? Styrketräning är svaret. Med hjälp av vikter kan du bygga muskler som formar din kropp på ett snyggt sätt. Beroende på hur du vill ändra din kropp så kan du variera din träning. Om du exempelvis tycker att dina ben är för smala kan du fokusera på att träna underkroppen två till tre gånger i veckan. Det är även viktigt att äta tillräckligt när du tränar så att dina muskler får energi och kan växa. Styrketräning innebär inte bara att du behöver gå på gymmet och lyfta vikter. Du kan även gå på gruppass som exempelvis kan involvera vikter tillsammans med kondition. Det finns även pass såsom bodypump, vilket inte är riktigt lika effektivt som vanlig styrketräning, men som ändå kan ge dig bra resultat.

Löpning under pandemitider

Så länge det är fritt fram att röra sig utomhus, är löpning ett bra sätt att röra på sig och hålla sig i form. Eftersom man springer utomhus och kan göra det på egen hand, är det ett perfekt val i dessa osäkra pandemitider vi lever i. Löpning har visat sig stärka välmåendet på flera sätt.

Låt löpningen bli en del av vardagslivet

Under coronapandemin har många fått helt ändrade levnadsvanor. Många har till och med bytt arbete eller kanske fått en anledning att ändra livsval genom livet. Allt ont går att vända till något gott, och kanske kan man passa på att försöka arbeta med någonting nytt, kanske till och med sin stora passion – löpningen. Det finns flera onlineutbildningar för den som vill bli löparcoach eller utforska mer inom idrottsämnet. Ett annat sätt, för den som är en inbiten löpare, är att börja arbeta med det på heltid. Ett enkelt sätt är att börja blogga om löpning och erbjuda olika träningsprogram via en hemsida. Har man bra kunskap inom ämnet kommer många vara villiga att betala en slant för att få hjälp att komma igång. Att dra igång en webbsida eller marknadsföra en blogg kan kosta en del, om man vill satsa stort. Genom att ta ett smart företagslån hos qred.com/se/, även som egen företagare, kan man få det startkapital som behövs. Där slipper man nämligen både startavgift och dolda avgifter.

Målsättningar utan tävlingar

När inga tävlingar får arrangeras kan det för många löpare vara svårt att hitta motivation. Det finns många virtuella lopp, som kan laddas ned via appar på telefonen. Då får man åtminstone känslan av att delta i ett av de större loppen. Tiden registreras och man kan välja om man vill ha medalj och deltagartröja hemskickad. Så länge pandemin pågår, kan det även vara läge att satsa mer än vanligt på grundträning. Så länge man tillåts att vistas utomhus finns egentligen inga skäl att avstå löpning, så länge restriktionerna efterlevs. När löpartävlingar sedan tillåts kommer man ha en ordentlig mängd grundträning i benen, och kanske kan sätta rekorden man alltid velat sätta. Ofta har man för lite tid att lägga på grundträningen, så det gäller att passa på nu när det finns all tid till detta. Grundträningen må vara tråkig, men är vad som avgör hur bra man kan bli.

Annorlunda mål

För den som behöver lite annorlunda mål, då tävlingar ställs in på löpande band, kommer här några förslag. I slutändan ska man vara nöjd över att man trots allt som händer, ändå orkar hålla igång och röra på sig. Det är egentligen det viktiga. Men har man några små mål att fokusera på, går det lättare att bege sig ut när vädret är kallt och det är mycket regn. Här kommer några mål man kan bocka av, så länge de dagsaktuella pandemirestriktionerna efterföljs:

  • Att springa varje dag i 100 dagar.
  • Att bli snabbare på 3 km (leta upp en folktom löparbana)
  • Att bygga upp sin grundkondition, med många lugna löparpass.
  • Springa mellan två stora städer.
  • Att springa 100 km på en och samma dag.

Cykla säkert för att komma i form

Varje träningsform har sina fördelar och nackdelar men ett som är säkert är att det är nyttigt att vara aktiv. Det får fart på blodcirkulationen och humöret och gör kroppen starkare och friskare. Att cykla förenar nytta med nöje på ett smart sätt och är något som passar alla åldrar och konditionsnivåer.

Du hittar allt du behöver för både din och din cykels säkerhet hos Tooorch, inklusive lås, hjälmar, dubbdäck och lampor. Det finns inget mer frustrerande än att få sin cykel stulen och vem som helst kan trilla när de minst anar, för att inte tala om riskerna med att cykla när det är mörkt. Satsa alltid på bra allroundutrustning för att slippa stress och olyckor.

Varför cykla?

Cykeln är först och främst ett färdsätt och ger dig därför ett fantastiskt tillfälle till den vardagsmotion som alla fitnessexperter är överens om är så viktig. Cyklar du i så lite som tio minuter kan du bränna hela 100 kalorier om du tar i extra och genom att ta cykeln till och från jobbet varje dag och sedan slår ut det på ett år kan du se hur mycket motion du fått. Om det tar tio minuter att komma till jobbet innebär det 20 minuters cykling om dagen, vilket på fem arbetsdagar blir 100 minuter. Tar du bort semester, sjukdom eller uselt väder får du ungefär 40 arbetsveckor på ett år, och med det har du tränat hela 67 timmar!

Många fördelar

Cykling är nyttigt för både kropp och sinne och motverkar allt från stress och demens till olika sjukdomar. Du blir starkare och får bättre kondition och dessutom är det ett billigt färdsätt. Genom att cykla istället för att åka kommunalt utsätts du inte för smitta och har full kontroll över din egen tid.

Det är också viktigt att ha roligt och det finns många aktiviteter som cykling tillåter, till exempel att göra en utflykt eller ha en picknick med kompisarna. Få träningsformer har så många och varierade fördelar som cykling och satsar du på bra tillbehör får du en säker såväl som kul tillvaro.

Att leva med artros

Artros är den vanligaste formen av reumatiska sjukdomar. Ett tillstånd som många upplever som plågsamt och något som hindrar dem från att leva aktiva liv. Det är ett misstag, för i de flesta fall är just fysisk aktivitet det bästa sättet att lindra symptomen av artros. Det kan dock vara svårt att veta var du ska börja. Att bara vara still är inte någon bra idé, men att gå ut för hårt med någon form av träningsprogram är inte nödvändigtvis bra det heller.

Om du har artros i ditt knä kan du få hjälp av Joint Academy. De är ett vårdföretag som specialiserat sig på att ge individanpassad vård för artros via mobiltelefonen. Du får kontakt med en personlig fysioterapeut som skräddarsyr ett träningsprogram åt dig och kan svara på dina frågor. I den app du laddar ned, som finns för både Android och iOS, får du dessutom tillgång till personliga data, statistisk som på ett överskådligt sätt visar dina framsteg. Hela 85 % av Joint Academys användare upplever att deras problem med artros minskat sedan de började använda deras metod. Det är få vårdinsatser som har såpass bra resultat. Det mest positiva är förstås att det visar att det går att leva med artros och ha ett fullgott liv.

Så tränar du bort dina coronakilon

Coronapandemin har påverkat oss alla på olika sätt, både socialt, ekonomiskt, psykologiskt och fysiskt. Det är många som av stress eller hemmasittande har gått upp några kilon. Eller så fanns de extra kilona där redan innan. Då är det dags att ta tag i träningen och hälsan.

Coronakilon

För många har coronapandemin inneburit, och innebär fortfarande, mycket stress, inaktivitet och småätande. Ofta pratar man om att kilona smyger sig på, men under corona känns det knappt som om kilona har kommit smygande. Hela situationen har gjort att många gått upp flera kilon under kort tid. Om du redan haft övervikt, så har dessa coronakilon bara gjort det värre. Men det finns alltid hopp! Även om samhället inte gått tillbaka till det normala, så har vi börjat anpassa oss. Då är det dags att motionera och äta mer hälsosamt.

Träningen börjar idag

Dags att börja träna, men gör det på ett smart sätt så att du mår bra. Låt inte coronakilona bli ännu ett stressmoment i livet. För att träningen ska vara rolig och bekväm behöver du ett par sköna och snygga träningstights från Aim’n. Förutom att du rör dig lättare och bekvämare i ett par träningstights, så är det också mycket roligare att ta sig iväg om du har snygga träningskläder.

För att lyckas med träningen behöver du börja där du är. För vissa handlar det bara om att åter börja träna två-fyra gånger i veckan, för andra att börja träna på allvar. För att lyckas behöver du få in träningen i ditt liv, besluta dig för att promenera, gymma, jogga eller spela innebandy två gånger i veckan. Skriv in det i din kalender. Och håll det. Bäst är det om du kan bli ansvarig inför någon annan – bästa kompis, brorsan, mamma, farfar eller en tränare. Säg till personen att du behöver stöd och hjälp att träna två gånger i veckan, så kommer du igång.