Varför ska vi träna?

Alla har vi föreställningar om vilka vi ska vara. Det kan handla om vilken karriär vi ska satsa på, hur vi ska vara som personer, hur vi ska se ut samt vilka mål vi ska uppnå. Ett av målen som de flesta har på sin lista är att vara vältränad och ha bra kondition. Att satsa på sitt yttre ger även inre fördelar, om det sker i symbios.

Varför inte?

Vi lever i en tid när allt är möjligt, vi har hur många valmöjligheter som helst och det finns mängder av olika träningsformer och sporter, både gamla och nya som kan utövas. Ändå ökar ohälsan både som psykisk stress och våra stillasittande jobb bidrar sakta med säkert till former av fetma som kan samlas runt höfter och midja eller hela kroppen. När vi blir tyngre, får sämre kondition, sämre värden och sämre självförtroende hamnar vi lätt i en dålig spiral. Om dessutom livsstilen inte gynnar oss då vanor som rökning, alkohol, skräpmat o.s.v går på rutin än något vi unnar oss då och då är ohälsan snart ett faktum.

Att ta tag i sig själv och sin situation behöver en genuin satsning, annars är risken stor att vi aldrig kommer igång. Vi behöver börja med att sätta värde på oss själva. Vår kropp kan ses som vårt boende. Den bär oss med allt vad det innebär, är vår trygghet och vi vill naturligtvis att den ska vara i så bra skick som möjligt. Vi kan inte alltid påverka sjukdomar vi drabbas av, men vi kan försöka förebygga dem så gott vi kan.

Om möjlighet finns är det alla gånger värt att sträva efter att leva ett friskt liv eftersom sjukdomar som kommer av att vi inte tränar eller tar hand om oss ökar. Dessa är bland annat diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, värk i kroppen och även psykisk ohälsa. Forskning visar att olika former av träning dessutom förebygger demens och cancer.

Det handlar om ditt värde

Vi ska inte träna för att det är trendigt eller göra något vi ogillar starkt. Det finns alltid något som passar och det gäller att pröva sig fram. Att springa känns kanske inte kul när man har en dålig kondition, att testa zumba om man saknar taktkänsla, eller att lyfta tyngder om det bara gör ont. Den stora trösten i detta är att det går över. Sakta men säkert vänjer sig kroppen och motivationen ökar, det gäller bara att inte ge upp i början. Om nybörjaren står ut med kroppen som skriker i tre veckor kommer motivationen att öka i takt med att kroppen vänjer sig. Att börja med att lägga om sin kost, försöka hinna med raska promenader 2 gånger i veckan till en början samt tänka på vardagsmotion kommer ge fart framåt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *