Yoga

Womens Wellness satsar på Yoga i olika former.

Yoga är kanske den mest expanderande träningsformen för tillfället. Många får hjälp både fysiskt och psykiskt. Därför växer olika former fram som har olika fokus. Yogan uppmanar till Yin & Yang, att ha balans i livet.Yoga är ett filosofiskt system som innefattar förhållningssätt, regler, praktiska råd och metoder som tillsammans med den fysiska träningen och andningsövningarna gör det enklare att leva ett mer harmoniskt och hälsosamt liv. När kroppen och sinnet är i balans ökar var och ens potential.

Yogan hjälper dig:

  • att komma i balans fysiskt och psykiskt.
  • öka självkänsla och självkännedom.
  • bli mer närvarande och medveten i nuet.

Yoga ger dig ny energi och vitalitet samt höjer koncentrationsförmågan. Du lär dig också hantera stress och ger förbättrad sömn. Muskler och skelett stärks, kroppshållningen förbättras och du ökar din rörlighet. Kroppsfunktioner förbättras. De inre organen masseras vilket leder till bättre ämnesomsättning. Ökad blodcirkulation, sänker blodtrycket och stärker immunförsvaret. Förbättrar syreupptagningsförmågan samt är bra för nervsystemet.

Det är väldigt spännande med all forskning som pågår och som handlar om vilka effekter vi kan få av att träna yoga. Medicinsk yogaträning pågår på flera sjukhus då man redan sett vilka bra effekter det ger. Inom hälso-och sjukvården används yogaanding för att lindra värk och smärta, och organisationer för allergi- och astmasjuka rekommenderar den för att förbättra lungkapaciteten och förbättra välmåendet hos behövande patientgrupper.

Yogaandning är en andningsteknik som funnits i årtusenden i Indien med omkringliggande länder. Det ingår som en naturlig del i yoga och meditation, och används inom den österländska medicinen som en naturlig del av naturligt läkande, och inte minst som förebyggande metod mot sjukdom och ohälsa.

När du har lärt dig grunderna i yogaandning kommer du att kunna minska din smärta, reducera din ångest, orka vardagens sysslor och se världen i ett nytt ljus.

Löpare och andra elitidrottare använder yogaandning eller motsvarande andningstekniker för att förbättra sin prestation. Med ökad syresättning i blodet får de ökad förmåga att hantera smärta samt ökad förbränning och energiförbrukning, vilket ger förbättrad uthållighet och fysisk förmåga, vilket möjliggör ökad idrottsprestation såsom att springa längre på kortare tid.

Lämna en kommentar