Kundalini med Anne Li på Womens Wellness

Kundalini

Kundalini  är vardagsyogan som du tar med dig överallt.

Kundaliniyoga är en dynamisk yogaform med hundratals olika pass att välja mellan. Oftast lätta rörelser (annars får du alternativ) och andningsövningar, som alla kan göra. Yogan stärker nervsystemet, frigör blockeringar i kroppen, ger ökat energiflöde och mer livskraft. Att utöva yogan i grupp, förstärker passets effekt på din kropp, eftersom vi ger varandra energi.

De flesta kroppsställningarna är relativt lätta att utföra. Nästan alla människor kan göra övningarna även om man är lite äldre eller inte har tränat på länge. Du behöver inte vara vig eller i fysisk toppform för att kunna göra kundalini yoga. I de flesta övningarna kombineras rörelser med kraftfull andning, därför brukar man kalla detta för en aktiv och dynamisk yogaform. Fördelen är att du kan göra både långa och korta pass beroende på hur mycket tid du har.

Yoga handlar om:

  • att vara här och nu
  • att vara i kroppen, lyssna på kroppens signaler
  • att öka vår kroppsmedvetenhet och koncentration.

Övningarna i kundalini yogan bygger upp din mentala och fysiska styrka och uthållighet.

Kundalini kallas ofta modern till alla yogaformer. Kundaliniyoga är en kraftfull yoga som kom till väst i slutet av 1960-talet med den indiska yogin, Yogi Bhajan. Han inriktade sig redan från början på att utbilda yogalärare, vilka i sin tur fick utbilda andra yogalärare osv. Detta har inneburit att kundaliniyogan är en av de snabbast växande yogaformer i västvärlden. I Sverige har Kundaliniyoga enligt Yogi Bhajan funnits sedan mitten av 1980-talet och den sprids snabbt i det svenska samhället.

Yoga är en holistisk teknik för fysiskt, mentalt, känslomässigt och andligt växande. Yogan ger enkla och samtidigt mycket effektiva verktyg som kan användas i vardagen. Syftet med all yoga är att skapa en djupgående balans i både kropp och sinne för att uppnå och bibehålla en ökad medvetenhet och få en upplevelse av den egna sanna identiteten. Yoga är en disciplin med mycket hjärta och ett leende på läpparna. Yoga är inte bara nyttigt – det är roligt också.

Viktiga punkter att tänka på när det gäller din Kundalini yogaträning:

  • Håll fokus inom dig själv under hela passet. Lyssna och känn. Upplev hur de olika övningarna påverkar dig.
  • Lyssna noga till signalerna från din kropp. Det får vara ansträngande men aldrig medföra smärta.
  • Gör yoga efter din egen förmåga utan att jämföra dig med någon annan. Det finns inga tävlingsmoment i yogan.

Att tänka på inför passet:

  • Ät i god tid innan passet.
  • Mjuka och bekväma kläder rekommenderas.
  • Yoga görs bäst barfota (maximal stimulering av nervändarna under fotsulorna).

(Källa)