Armar och överkropp

Nu har jag tränat både inne och ute.

Förra veckan var jag på resande fot. Jag började veckan uppe i vackra Kalix. Vita vidder, solsken, frisk luft och ideellt härliga människor. Vilken energiuppladdning i ett vintrigt och soligt Norrland. Att andas frisk luft, se allt det vackra och hemtama och åka skidor var/är en oslagbar kombination som jag hade längtat efter och väntat på. Dessutom vill jag addera den gångna helgens trevliga dagar med systrarna och andra trivsamma, nära och kära människor till pluskontot – ni förstår vad boostad och välsignad jag kände mig efter norrlandsvistelsen. Vissa människor verkligen har verkligen tagit en given plats i hjärtat och kommer att finnas där för evigt.

Träning i helgen

I helgen körde jag ett skönt pass med armar och överkropp. Lika mycket som jag ogillar (egentligen hatälaskar) tuffa benpass,  lika mycket gillar jag att köra armar och överkropp. Precis som förra veckan så körde jag fyra omgångar av tre set med 10 repetitioner/övning. När det är ”bara” tio övningar som tar jag vikter så att jag precis klarar övningarna. De sista repetitionerna känns riktigt, riktigt tuffa.

Set 1

  • Latsdrag i maskin (brett grepp)
  • Rodd i maskin
  • ”Stakning” i maskin (triceps)

VILA

Set 2

  • Hantelpress liggandes på brädan
  • Axellyft
  • Enarmsrodd (ena handen på brädan – tränar skuldror)

VILA

Set 3

  • Bicepsdrag i maskin (liggandes på golvet) – jättetufft
  • Axellyft från sidan
  • Sidodrag i maskin – en av de tuffaste övningar som min PT Hanna lärt mig (liggandes på magen på golvet på armlängds avstånd från maskinen, man drar bandet från ovanför huvudet ner till låret) – denna smärtsamma övning förstärker sidorna och skulle förbereda kroppen till dips enligt Hanna.

VILA

Avslutningsvis körde jag Tabata Intervaller på planka (8 x 20 sek), som jag varierade med raka och sidoplankor.

Den här veckan är jag på utbildning – och det innebär ju vinterbad. Nästa vecka blir det skidåkning i Åre. Allsidig träning för min del alltså. Vad ska du träna?

Ha en bra träningsvecka!

//Lea

Lämna en kommentar