Benträning på schemat oavsett om jag vill eller inte!

Benträning = kul på gymet

I helgen körde jag ett hårt pass med benträning. Det är egentligen det tråkigaste jag vet. Träna ben och rumpa. Men det är bara bita ihop och köra. Ibland händer det dock att förutsättningarna, målet med träningen, orken, motivationen – allt som har med din inre motor att göra – är på plats. Så var det i helgen.

Det bästa med träningen är ju den omedelbara återbetalningen i form av endorfiner och träningsvärk. Du känner igen den typen av träningsvärk som får dig att skratta hejdlöst när du går ner för trapporana dagen efter – för att inte tala om när andra dagen nalkas och du ska upp ur sängen…

Upplägget

Efter uppvärmning på löpbandet körde jag benträning i fyra omgångar av följande tre set med 10 repetitioner/övning (med bra tempo utan att tappa tekniken och utan att vila mellan övningarna)

Set 1

  • Upphopp med hjälp av TRX (djupa benböj)
  • Utfall framåt (10 ggr/ben) med Kettelbell
  • Sving med Kettelbell

VILA

Set 2

  • Benböj med viktplatta med ena benet på en bräda
  • Marklyft
  • Kliva upp på brädan med höga knän med viktplatta

VILA

Set 3

  • Höftlyft med viktplatta
  • Bensprak uppåt (grundpositionen på alla fyra) och åt sidan
  • Höftlyft på ett ben (andra på Bosu-bollen)

VILA

Avslutningsvis körde jag Tabata Intervaller på planka (8 x 20 sek).

Musik i hörlurarna (variation av finsk rock, klassisk musik och allt däremellan), bra uppladdning till brunch och löfte om en god middag som väntade efteråt gjorde att passet flöt på bra. Det tog ungefär en timme att köra genom övningarna. Tack vare alla PT timmar och goda råd jag fått under åren kan jag alltid variera benpassen oändligt.

Återhämtning

Jag bor i stan och har anläggningen på Kungsgatan på räckhåll. Jag brukar emellertid åka och träna på Womens Wellness på Vattholmavägen då och då. Förutom att det är fint och luftigt där, så är den viktigaste anledningen egentligen att det finns en ”riktig” bastu. Det finns knappast något bättre än att basta efter ett väl genomfört pass, om ni frågar mig. I bastun kan jag samla tankarna, sortera bland intryck och påtryck, förbererda mig för en ny arbetsvecka – eller bara vara.

En ny vecka

I veckan är det armar, överkropp, kondition och yoga som står på mitt schema. Dessutom åker jag upp till Norrland för att jobba och passar på att träffa mina kära systrar. Då står bl.a. skidåkning på Torneälven på programmet – naturligtvis med bastu och vinterbad/rulla i snön. Vilken lycka!

Vad står på ditt schema?

//Lea

Lämna en kommentar