Träning – planera och utvärdera

Att planera träning och komma igång

Jag har skrivit tidigare om vikten av att planera träning – så klart för att veta vad man ska göra, men även för att eliminera risken att träningen uteblir. Att anlita en PT lönar sig. Effekten slår undan det ekonomiska perspektivet. Du får mycket för pengarna. Jag har fått mycket pepp, inspiration och konkreta tips av mina PT. Vill du också komma igång? Anlita en PT på Womens Wellness. Läs mera här.

Att genomföra

Hur väl du än kan planera träning så räcker det inte. Själva arbetet kvarstår. Det är du som ska nöta, träna, anstränga dig – göra jobbet helt enkelt. Det gäller att hitta sina styrkor och bemöta sina hinder. Belöningen efter ett pass i motvind – både bildligt och i sin rätta bemärkelse – kommer direkt i form av hög dos endorfiner.

393

Att dokumentera

Räcker det inte att jag tränar enligt plan? Svar nej! Ett framgångskoncept är, framför allt i början av din ”träningskarriär”, att dokumentera det du gör, det du äter och även det du låter bli att träna och äta. Genom att dokumentera bygger du en kunskaps- och erfarenhetsbank för att bättre och snabbare hitta bakomliggande orsaker till både med- och motgång.

Att utvärdera

Men nu får jag väl ändå ge mig? Vikten av att utvärdera både insatserna innan och resultatet efter passet ska inte underskattas. Det är här det finns utrymme för allehanda känslor; glädje, stolthet, men även rädslor och mentala blockeringar som ställer till. Att utvärdera sin träning och mat genom att sätta ord på känslor hjälper dig att lättare hitta mönster och trender i ditt beteende – och därmed lättare att hantera dina med- och motgångar konstruktivt.

Att kvittera ut resultat

Finns det något bättre än resultat i form av bättre kondition, tyngre vikter, välfungerande mage, lyckan över genomförda pass? Jag tycker att man ska ta alla tillfällen i akt att fira. Uppnår jag mina delmål (till mitt slutmål är det en lång väg än) så ska det firas. Tänkbara gåvor för mig är lyxmagasin, pedikyr och/eller manikyr – funkar både hemma och borta, färga ögonbryn – eller vad det än må vara. Bjud upp till fest för att fira din framgång.

321

Summa summarum

Träningen ska vara lustfylld och rolig. För någon kan upplägget ovan låta byråkratiskt och tidskrävande. Kan tänka mig att den här formen inte passar alla. Vill du se resultat – dokumentera inte bara när du uppnått målet. Dokumentera även framgångsfaktorer. Glöm inte att reflektera över utmaningar och eventuella hinder för din träning – främst i syfte för att identifiera och undanröja dem. Dokumenterar du minst 66 dagar i sträck så kommer livet och träningen flyta på enklare. Eller som Stenmark har sagt: ”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag.”

410

Ha en bra träningsvecka! Själv åker jag till Kreta för att träna, lapa sol och ladda batterierna.

//Lea

Lämna en kommentar