Tar det 18 eller 256 dagar att skapa en hälsosam vana?

Att vänja sig vid att vara hälsosam

Jag, tillsammans med en massa andra kvinnor, hade förmånen att ta del av föreläsningen med rubriken ”Så vänjer du dig vid att vara hälsosam” på Womens Wellness gym i tisdags. Psykologen Oskar Henriksson höll en 1,5 timmes underhållande och inspirerande  föreläsning kring vanor och beteenden. Hur svårt eller enkelt är det att skapa sig tex en hälsosam vana? Kan man bara bestämma sig från en dag till annan att göra en livsstilsförändring? Vilka mekanismer är det som sätts igång? Vilka mekanismer bör vi se upp med? Kvällens stora budskap var att det går att skapa sunda vanor med relativt små medel. Att uträtta stordåd börjar med mikroskopiska beteendeförändringar.

Gymmet på BC

18 eller 254 dagar att skapa en hälsosam vana?

Igenkänningsfaktorerna var många – varför ska det vara så svårt att hålla i den goda trenden, att vara hälsosam, att äta nyttigt, att motionera mera? En av flera aha-upplevelser under kvällen var att jag alltid ställer höga krav på mig själv, sätter ribban för högt, tröttnar och hamnar i ”What the hell-träsket” (katastroftänk som bekräftar träning som ej blivit av som totalt misslyckande). Jag tror mig vara mästare på att piska mig själv. Lite barmhärtighet skulle inte skada.

Hur många dagar tar det att skaffa sig en vana? Vad tror du? Det finns tydligen mycket forskning inom området. I Philippa Lallys studie tog det mellan 18 och 254 dagar, med ett snitt på 66 dagar, att skapa en vana. 66 dagar! Det borde väl inte vara en omöjlighet att hålla ut? Kan man verkligen det? Är det så lätt?

Utifrån forskning berättade Oskar på ett mycket underhållande sätt om sina studier och erfarenheter som fått mycket uppmärksamhet – exempelvis att han gått från en solhälsning på bryggan varje dag till att nu i mer än 180 dagar (även vintertid) tagit ett dopp. Låter härligt för en som vet hur friskt och uppiggande vinterbad är!

En beteendeförändring låter sig alltså göras – hur enkelt som helst. Eller?

Det beror på…

…två saker: motivation och svårighetsgrad. Är du motiverad så går det. Går det inte? Då är det för svårt. BANG! Där kom det. För svårt. Precis. Simpelt. Och ack så svårt.

Bästa stunden

Hur gör man då?

Vi fick tre enkla tips med oss:

1.      Välj beteende

Man måste börja med att bestämma vilket beteende som man vill förändra. Vad vill jag göra mer av och oftare? Hur kan jag ersätta det jag gör idag med andra, bättre alternativ?

2.      Skapa ledtråd

Vi utsätts för ständiga ledtrådar i vår omgivning. Ledtrådar som stimulerar oss på olika sätt och som vi många gånger agerar instinktivt och omedvetet på. Vi kan emellertid dra nytta av det och lära oss att agera på signaler som leder till goda vanor. Effektivast verkar vara att koppla nya signaler på våra befintliga rutiner, t.ex. att jag direkt jag stigit upp gör en solhälsning eller att jag direkt efter jag satt på tevatten gör tio situps. Ju konkretare desto bättre.

3.      Belöning

Vi är i grund och botten rätt primitiva varelser som, precis som Pavlovs hundar, reagerar på yttre stimuli och belöning. Att belöna sig förstärker det goda i förändringsarbetet. Jag gillar rolighetslistor, men det nya för mig var att applicera det på jobbet – ju längre dagen går desto roligare arbetsuppgifter ska jag se till att ha på agendan. Självklart går det inte alltid, men att ha ambition att få till 2 av 5 arbetsdagar enligt rolighetsprincipen vore skoj. Nog för att jag har väldigt roligt och stimulerade jobb, men vem tackar nej till en rolighetslista?

En annan kul idé är att skriva lappar till sig själv som man efter en genomförd övning drar. Utmaningen ligger i att hitta belöning som verkligen känns utöver det vanliga och inte alltid kostar massor. Bra exempel som kom upp under kvällen var t.ex. att ta fotbad, köpa färska blommor, köpa ett fint inredningsmagasin.

Träningsglädje

Vill du veta mera?

Upplyft, inspirerad och med ett stort leende åkte jag hem och höll ett förenklat föredrag hemma – för övrigt ett mycket effektivt sätt att befästa sina nyvunna kunskaper.

Oskar jobbar på ett företag, Habitud, som har en mycket bra hemsida som du hittar  här.

Inspiration på Womens Wellness

Som ytterligare inspiration – eller hemläxa om man så vill – fick vi med oss ett aktivitetskort så att vi enkelt kan registrera våra 66 dagar. Hämta ett aktivitetskort du också, fyll i och lämna vid receptionen så är du med i utlottning av fina priser. Bara tanken på de fina priserna kittlar mina belöningscentra.

För övrigt så händer det massa roliga saker under våren på mitt fina gym. Passa på att delta. Läs mer på hemsidan eller prenumerera nyhetsbrevet.

Nu är jag less på att vara sjuk. 66 dagars förändringsarbete väntar!

Vi ses väl på gymmet?

/Lea

Lämna en kommentar