5 år av utmaningar!

Maria Modin delar med sig av sina träningsutmaningar.

Började i september 2010 med målet att gå ner i vikt och få bättre kondition och hälsa. Att gå ner i vikt hade jag gjort många gånger.  Min största utmaning blev att klara av att hålla vikten. Tidigare hade jag slutat träna när vikten var bra, men den här gången icke. Äta mer och träna bort det kroppen inte behövde för sin överlevnad.

 

Hösten 2011

Då blev det lite si och så med träningen. Jag orkade helt enkelt inte. Blev opererad i november och sjukskriven fram till jul.

Våren 2012

Februari 2012 började mitt nya liv med min första träff med PT Camilla Lindberg på Womens Wellness efter operationen. Fick i gång löpträning först på löpband och sedan efter löpskola på hösten ute.  Det gick trögt i början att springa ute, blev mer gång än löpning. Min första ”referens” blev att jag skulle klara att springa hela sträckan under broarna på Strandbodkilen. I dag springer jag betydligt längre.

Våren 2013

Början av 2013 blev det anmälan till mitt första lopp (om man inte räknar blodomloppet)på Tjejmilen. Den sommaren gick jag också och funderade på om jag skulle göra en tjejklassiker, efter ett förslag från Camilla. Svaret blev nej och istället ville jag ta mig an Göteborgsvarvet (halvmaraton), efter att ha sett det på TV. Jag ville springa över Älvsborgsbron.

 År 2014 och framåt

maria modins utmaningar med womens wellness

Maj 2014 var det dags efter mycket löpning ute hela vintern. Tvivlade ibland att det skulle gå, men med envishet och support så gick det. Inte gick det fort, men i mål kom jag.

Trots två månaders frånvaro från löpningen (juni och juli) pga hälsporre, sprang jag halva Lidingöloppet i september. Därmed hade jag avverkat första delen till en halvklassiker. Med det i bagaget var det bara att fortsätta. Skidorna blev slitsammast, både pga den dåliga vintern och att jag inte hade stått på ett par skidor sedan mellanstadiet.  Lång tid tog det i halvvasan.  Halvvättern på cykel bjöd på stark motvind. Vansbro halvsim skedde däremot på sommarens varmaste dag, så då var det bara skönt att kasta sig i vattnet.

I slutet av sommaren fick jag nog av all glass jag ätit en längre tid, så jag gjorde ett sötsaksstopp. Från 20 aug. och fram till dec (den första lussebullen) varade det. Aldrig har det bjudits på så mycket tårtor och bakelser som då på jobbet och att man medvetet måste vara oartig. Samtidigt blev det mer löpning, både på löpband och ute. Löpkonditionen utvecklas, både på ökad träning+ några kilon ner på vågen (drygt 3).

Det syns och känns att kroppen har förändrats under dessa år till det bättre.

Nu är det nytt år och nya mål och utmaningar väntar.

Hälsningar Maria Modin

maria modin på womens wellness

Lämna en kommentar