Planering skapar tid

Planering av veckans mat

Tid är det enda vi har – eller? Mitt söndagsnöje är att planerna veckan som kommer. Gillar skarpt när jag kan sitta och bläddra i hälsokokböcker och/eller surfa på nätet för att inhämta inspiration. Har lyckats övertyga familjen att ha minst en vegetarisk middag/veckan. Det finns så mycket goda maträtter. Vad sägs t.ex. om kikärtsbiffar med sallad och koriandersås? Att planera veckan reducerar stressen och eliminerar risken att hamna i ”bara-jag –får-något-i-munnen” –panik när man kommer hem efter jobbet. Känslan av att halva middagen är fixad när matsedeln är klar och varorna inhandlade är befriande. Kan man dessutom planera in att laga färdigt några rätter redan under söndagen har ännu mer tid frigjorts.

Planering av  veckans träning

Ett sätt att garantera att träningen blir av är att planera in även den på söndagar. Oavsett om det handlar om gruppträningspass (många pass är väldigt attraktiva på Womens Wellness) eller egen styrke- eller konditionsträning så minskar risken att hoppa över träning när jag mentalt förberett mig. En annan fördel med att planera in och skriva upp i almanackan är att den blir synlig även för andra familjemedlemmar som automatisk också kan jobba på sina egen planering. På det sättet kan vi peppa varandra. Det är även väldigt visuellt tillfredsställande att varje dag markera genomförda träningspass.

Att se sanningen i vitögat

Hur kommer det sig då att jag – trots planering – hamnar i tidsnöd och bortprioriterar träning till förmån för något annat (i mitt fall oftast jobb)? Vad är det som är så viktigt på jobbet att jag inte kan lämna det till en annan dag? Visserligen tenderar saker på mitt jobb att hopa sig periodvis, men om sanningen ska fram, så är dessa perioder relativt korta och intensiva – och de går över. Kan det vara så illa att jag ibland gömmer mig bakom (dåliga) ursäkter, som t.ex. stress på jobbet? Tid är nog inte den egentliga boven. Dessutom så har alla, inklusive jag själv, alltid en halvtimme över för träning/dag. Är boven i själva verket bristande motivation, ovilja, lathet – så illa kan det väl inte vara?

Att träna sig att ta paus

Vissa dagar känns extra långa och sprängfyllda med möten, deadlines, avstämningar. Känner du igen dig? Då är det extra härligt att kunna unna sig ett nyttigt, men ack så gott mellanmål. Här nedanför får du recept på supergoda och nyttiga chokladbollar. Tror att jag tar med mig en chokladboll till jobbet i imorgon, sätter mig i mitt arbetsrum, lyfter fötterna på bordet, lutar mig tillbaka, lyssnar på musik och njuter av mitt kaffe och min chokladboll (i stället för att kasta och hasta i sig kaffe i farten). Visst räknas det som träning och riktigt bra planering? Träning i att pausa och njuta.

Nyttiga chokladbollarNyttiga chockladbollar

2,5 dl glutenfria havregryn

0,75 dl kokosolja

8-10 dadlar

1,5 msk kakao

En nypa havssalt

2 msk kaffe

Kokosflingor att rulla i.

Gör så här:

Mixa allt i en matberedare. Rulla bollar i kokos (kan behövas ställas in i kylen 10 min innan rullning).

Ställ in i kylen i 30 min innan servering.

Receptet hittade jag här.

Njut!

//Lea

Lämna en kommentar