Gravidträning i andra trimestern – tips!

Nu har halva graviditeten gått och träningen börjar kännas naturlig och vardaglig. Naturligtvis är det viktigt att träna hela kroppen men jag har fokuserat betydligt på rygg och mage. Under andra trimestern är det extra viktigt då magen växer och du behöver styrka i rygg och bål för att inte belasta andra kroppsdelar i onödan såsom knäna. Det är också viktigt för att behålla hållningen. Jag ska tipsa om två extremt effektiva och sköna övningar för ryggen som jag gjorde med Ullis i måndags. 

Den första är en stretch- och rörlighetsövning som verkligen öppnar upp bröstkorgen och effektivt stretchar ut bröstmusklerna. 

1. Ta en lång pinne och sätt händerna brett isär. Lyft pinnen över huvudet hela vägen ned på ryggen. Stanna gärna kvar där någon sekund och känn den sköna stretchen. Ljuvligt! 

Gravidträning, rörlighet, stretch, stretchövning
Stretch- och rörlighetsövning.

2. I den extremt traditionella övningen rodden, tränar du hela den övre ryggplattan. Den här övningen är perfekt för hållningen då ryggmusklerna mellan skuldrorna drar bak axlarna och rättar upp kroppen. Det viktiga att tänka på i rodden är att sänka axlarna, hålla armarna tätt intill kroppen och att du verkligen pressar ihop skulderbladen. 

Rodden
Rodden.

Nu väntar jag med spänning till nästa vecka då jag ska få ett nytt träningsprogram. I veckan började jag nämligen få foglossning. Väldigt vanligt under graviditet och inget farligt men det finns saker man ska tänka på vad gäller träning. Det kommer nästa blogginlägg handla om.

Vikt: 79 kg

Graviditetsvecka: 20

Kondition: Nytt test om en vecka.

Kram och kärlek

/Charlotte

Lämna en kommentar