Träning när förutsättningarna är som sämst

Jag har alltid älskat träning. Det är inte mycket som slår det när det kommer till att uppleva känslan av en hälsosam kropp och ett sinne i balans.

Men nu har jag helt kommit av mig. Vad hände? Jo, jag blev gravid med alla traditionella fysiska symtom som konstant illamående och trötthet. Jag somnar i arbetsstolen, i bilen (dock inte körandes) och i soffan så snart jag kommer hem. Från regelbunden träning till noll. Inte ens promenader har jag gått – på tre månader! Faktum är att jag i skrivandes stund även sitter med två kakor 🙂

Vill ni veta hur jag känner mig nu? Svag och andfådd, ha ha. Men nu äntligen börjar illamående avta och jag har bestämt mig för att satsa. Att satsa på en så hälsosam graviditet som möjligt där både jag och bebis mår så bra vi bara kan.  

gravidträning

På den här korta tiden har jag tappat all kondition (känns det som) och musklerna?! känns obefintliga. Jag har dessutom gått upp 9 kilo (är i vecka 15). Och med det kommer tusen frågor. Hur ska jag göra för att träna hälsosamt? Hur intensivt? Hur ofta? En specifik fråga är; hur behåller man hållningen? Det är ganska lätt att bara låta magen puta, hur ofta känns det ok när man inte är gravid? Man passar liksom lite på. Massor av frågor som snurrar i huvudet. Och det ska jag nu få hjälp med. Det känns helt fantastiskt skönt.

I måndags hade jag första träffen med PT-Ullis som kommer hjälpa mig. Den första träffen gick till att prata igenom ett upplägg och jag fick en läxa – gå 30 min, minst varannan dag.

Bara att komma igång nu med proffshjälp, den känslan!

Följ mig på resan, från nu till jag är tillbaka i idealformen när bebis kommit och se hur det går. Jag kommer dela upp- och nedgångar, tips och övningar jag får lära mig. Och jag kommer att presentera mitt resultat veckovis.

Jag måste bara avslutningsvis även credda Womens Wellness för sina fantastiska budskap lite runt om i lokalen. Den här satt fint i måndags!

staypos

Lämna en kommentar